2010. december 13., hétfő

Kanadai iskola

Itt már minden készen áll a  karácsonyra. A nappaliban teljes pompájában áll a karácsonyfa, a színes fém dobozokban pedig finomabbnál finomabb sütik sorakoznak. Mindenki ajándékokat vásárol, állítólag a nagyobb shoping centerek a nap 24 órájában nyitva állnak. Én nem vásárolok...minek. Készítettem egy albumot nekik, a gyerekről zenei aláfestéssel. Ennek tuti jobban fognak örülni, mint valami 653. kacatnak.
Péntek este elmentünk az apuka karácsonyi koncertjére. Szabadidejében zenét is tanít. Jókat játszottak a kiskampók, az egyik fickónak meg tök olyan hangja volt, mint a Jim Morrisonnak. Persze erre csak akkor jöttem rá, mikor a Break on through-t énekelte. Szóval nem kifejezetten karácsonyi énekeket nyomtak :)!
Voltam múlt héten az anyuka iskolájában. Rendkívül modern az egész, az osztályában 9 Apple gép van, biztos nagyon csóró a suli..., a technika teremben jobbnál-jobb gépek, ilyenek közelébe sem engednének otthon gyereket.
Minden nagyon barátságos, tele felirattal, tanácsokkal, szabályokkal. A szellemi hátránnyal rendelkezők is ebben az iskolában tanulnak. Nekik külön speciális termük van, ahol főzni tanulnak, meg minden egyéb, normál élethez nélkülözhetetlen dolgot.
Kicsit meglepődtem, a falakon mindenhol függ egy papír: "Tornádó esetén" c. felirattal. Meg is kérdeztem, hogy ez komoly-e. Volt rá példa, hogy tornádó csapott le egy városra, ezért gyakorolnak is néha, mit kell tenni vészhelyzet esetén. Ilyen gyakorlat van tűz, és lövés esetére is. Nem szórakoznak errefelé!
A diákokat elég komolyan fegyelmezik, de nincs is anarchia, ugyan láttam pont egy incidenst, az egyik gyerek majdnem megagyabugyálta a másikat, 2 tanár próbálta őket szétszedni. Itt van egy olyan szabály, hogy a tanár csak akkor érhet a diákhoz, ha védelmezi, vagy ha önvédelemből szükséges. Egyébként, ha egy ujjal is hozzáér, azonnal kirúgják.
Minden teremben szelektív hulladék gyűjtés folyik, és a termek ajtajára ki van függesztve, hogy mogyorót ill. bármely mogyorót tartalmazó ételt bevinni tilos. De erről már írtam. Rengeteg mogyoró allergiás van. Egyébként nagyon szimpatikus volt a tantestület, szerintem elég sok a fiatal, 30-35 körüli tanár. Tegnap derült ki számomra, hogy pl. Heather, aki amúgy biosz-kémia (science) tanár,pl. angolt is tanít. Nálunk ez lehetetlen lenne. Főleg úgy, hogy azt mondta, neki fogalma sincs igazából az angol nyelvi szabályokról, és egy hihetetlen nyelvi anti-talentum, aki úgy beszéli a franciát, hogy ő sem érti mit mond :D.
Ami szintén meglepő, hogy itt manapság a gyerekeket már 2,5-3 évesen el kezdik tanítani olvasni. Megdöbbentő! Nincs rendes óvoda, csak heti 2-3 nap, és tulajdonképpen már onnan kezdik is az iskolát. nem tudom, hogy jó-e ez a rendszer. Egy óvónővel is beszélgettem erről. Szerintem nem kell elvenni a lehetőséget az olyan gyerekek elől, akik érdeklődőek és fogékonyak a tanulásra. De valakinél ez csak frusztrációt okoz, mert nincs sikerélménye, mert még nem érdekli. A játék ugyanolyan fontos, az is építi a gyerek különböző készségeit. A nyelvtanulással meg úgy vagyok, hogy valóban nem baj, ha korán hall a gyerek idegen szót. Hátránya nem fog származni belőle. Gibson már magától mondja, hogy cica.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése